درباره وارن بافت موفق ترین سرمایه گذار قرن

 

وارن بافت ۳۰ آگوست ۱۹۳۰ در اوهامای ایالت نبرسکا به دنیا آمد. وارن، دومین فرزند خانواده بود و دو خواهر داشت. پدر وارن، هاوارد بافت، سیاستمدار حزب جمهوری‌خواه و تاجر آمریکایی و نماینده نبرسکا در ۴ دوره از مجلس نمایندگان کنگره ایالات متحده بود. در ۱۲ سالگی وارن، پدرش اولین بار به عنوان نماینده کنگره برگزیده شد به همین دلیل خانواده بافت به واشنگتن دی‌سی نقل مکان کردند.

بافت تحصیلات ابتدایی خود را در دبستان رز هیل اوهاما آغاز کرد و پس از رفتن به واشتگتن دی‌سی در مدرسه آلیس دیل و دبیرستان وودرو ویلسون، دوره راهنمایی و متوسطه‌اش را به پایان رساند.

بافت از هوش مالی و تجاری خوبی برخوردار بود و در همان دوران کودکی با فروش نوشابه کوکاکولا، آدامس و مجلات هفتگی، کار خود را آغاز کرد. بافت اولین بار در ۱۱ سالگی، یعنی زمانی که تحصیل در دبستان را تمام کرده و هنوز به واشنگتن نرفته، وارد بازار سهام شد. در آن‌زمان یعنی سال۱۹۴۱، هنوز پای ایالات متحده به جنگ جهانی دوم باز نشده بود.

بافت تمایلی به ادامه تحصیل در دانشگاه نداشت ولی بنابر اصرار پدرش هاوارد، به مدرسه بازرگانی وارتون که متعلق به دانشگاه پنسیلوانیا (چهارمین دانشگاه قدیمی ایالات متحده) است؛ وارد شد. مدرسه بازرگانی وارتون در حال حاضر، یکی از معتبرترین مدارس بازرگانی، مدیریت و حوزه اقتصاد در سطح جهان است. بسیاری از برندگان جایزه نوبل اقتصاد، کارآفرینان و سرمایه‌گذاران موفق، در این مدرسه تحصیل کرده‌اند. وارن بافت دو سال را در مدرسه بازرگانی وارتون گذراند و پس از آن به دانشگاه نبرسکا رفت. برای ادامه تحصیل قصد داشت تا به مدرسه کسب‌وکار هاروارد برود اما در این زمینه توفیقی نداشت؛ در همین زمان وارن بافت دریافت که بنجامین گراهام، از اساتید شناخته شده حوزه اقتصاد و سرمایه‌گذاری در مدرسه مدیریت دانشگاه کلمبیا تدریس می‌کند؛ به همین خاطر دانشگاه کلمبیا را برای گذراندن رشته اقتصاد در مقطع کارشناسی ارشد انتخاب کرد. وارن بافت از معدود دانشجویانی بود که توانست از گراهام نمره ممتاز دریافت کند.

با این‌که پدر وارن و استادش بنجامین گراهام از وارن جوان می‌خواستند که قید کار در وال‌استریت را بزند؛ اما وارن جوان به بازار سرمایه‌گذاری علاقه داشت و حتی از استادش خواست که اجازه دهد بدون حقوق برای وی کار کند؛ اما بنجامین گراهام قبول نکرد. وارن جوان به نبرسکا بازگشت و در کارگزاری پدرش هاوارد مشغول به کار و کسب تجربه شد. حتی کلاس‌هایی برای آموزش ” اصول سرمایه‌گذاری ” در دانشگاه نبرسکا برگزار می‌کند. نکته جالب توجه آن‌جاست که سن شرکت‌کنندگان آن کلاس‌ها به طور متوسط، دو برابر وارن بافت بود! وارن جوان در این دوره توانست که با آزمون و خطا بر دانش تجربی خود بیافزاید.

وقتی بافت ۲۴ ساله بود؛ استادش بنجامین گراهام تغییر عقیده داد و او را با حقوق قابل توجهی در شرکت گراهام نیومن استخدام کرد. این همکاری موفق، دو سال به طول انجامید و پس از آن، گراهام که ۶۱ سالش شده بود؛ تصمیم به بازنشستگی گرفت.

پس از بازنشستگی گراهام، وارن موسسه سرمایه‌گذاری خودش را تاسیس کرد. شرکای این شرکت، خانواده بافت بودند و مبلغ اولیه سرمایه‌گذاریشان، رقمی نزدیک به ۱۰۰ هزار دلار بود. به تدریج تعداد سرمایه گذاران

(Buffet Partnership) به عدد هفت رسید و بافت ۶ سال پس از تاسیس این شرکت و در سن ۳۲ سالگی، به جمع میلیونرهای ایالات متحده پیوست.

برکشایر هاتاوی شرکتی مربوط به صنعت رو به افول نساجی بود؛ تاسیس آن به ادغام چند شرکت در سال ۱۹۵۵ باز‌می‌گشت. وارن بافت که به تدریج از اوایل دهه شصت میلادی، خرید سهام این شرکت را آغاز کرده بود در سال ۱۹۶۵ کنترل برکشایر هاتاوی را به دست گرفت. او به تدریج تولید محصولات نساجی شرکت را به صفر رساند و در عوض حوزه فعالیت این شرکت را توسعه داد. مجله فوربز در سال ۲۰۱۹، شرکت برکشایر هاتاوی را به عنوان هشتمین شرکت بزرگ ایالات متحده امریکا معرفی نمود. در حال حاضر این شرکت سهام تعداد قابل توجهی از شرکت‌های مشهور و سودآور را در اختیار خود دارد همچنین تعداد زیرمجموعه‌ها و شرکت‌های تابعه آن به رقم ۹۰ می‌رسد. بخش عمده ثروت ۱۰۰ میلیارد دلاری وارن بافت، به خاطر مالکیت او بر بخش اعظمی از سهام برکشایر هاتاوی است.

 

دومان سهند

تماس با ما