5 سرمایه گذار موفق و زندگی آنها

سرمایه گذاران موفق دنیا مانند ستاره‌های راک در دنیای مسائل مالی می‌درخشند. این سرمایه گذاران با استفاده از استراتژی‌ها و فلسفه‌های مختلفی که در تجارت استفاده می‌کنند توانسته‌اند ثروت زیادی کسب کنند. برخی از آن‌ها راه‌های مبتکرانه و جدیدی برای تحلیل سرمایه گذاری‌های خود ارائه می‌دهند در حالی که برخی دیگر به صورت غریزی اوراق بهادار و سهام‌ها را انتخاب می‌کنند. با مطالعه روش‌ها و استراتژی‌های آن‌ها می‌توان به این نتیجه رسید که این افراد، انسان‌های عجیب و غریبی نیستند بلکه تنها به یک اصول مالی پایبند بوده و به دنبال کسب ارزش و سود هستند. در این مقاله همراه ما باشید تا 5 تن از سرمایه گذاران موفق در دنیا آشنا شوید.

۱. بنجامین گراهام

بنجامین گراهام نفر اول لیست سرمایه گذاران موفق به شمار می‌رود. این فرد که بیشتر به عنوان استاد و مربی وارن بافت شناخته می‌شود در سال ۱۸۹۴ متولد شد. گراهام به عنوان یک مدیر سرمایه گذاری و مربی مالی به شمار می‌رفت. در بین تمام آثار ارزشمند او، کتاب سرمایه گذار هوشمند در بین اغلب علاقمندان به سرمایه گذاری شناخته شده است. گراهام در این کتاب سعی کرده تا فلسفه سرمایه گذاری خود را طور کامل شرح دهد تا دیگران بتوانند با استفاده از آموزش های او سرمایه گذاری‌های موفقی انجام دهند.

بنجامین گراهام که یکی از سرمایه گذاران موفق در تاریخ به شمار می‌رود به عنوان پدر ″سرمایه گذاری ارزشمند″ نیز نامیده می‌شود. ماهیت سرمایه گذاری ارزشمند گراهام این است که ارزش هر سرمایه گذاری باید بیشتر از مبلغی باشد که برای آن پرداخت می‌شود. او به تحلیل بنیادی اعتقاد داشت و همیشه به دنبال شرکت‌هایی با تراز نامه قوی، بدهی کم، حاشیه سود بالاتر از متوسط و جریان نقدی فراوان برای سرمایه گذاری بود. بنجامین گراهام بدون اینکه ریسک زیادی در بازار سهام انجام دهد، پول زیادی برای خود و مشتریانش به دست می‌آورد. این کار را تنها با تجزیه و تحلیل مالی برای یک سرمایه گذاری موفق انجام می‌داد.

۲. جان تمپلتون

جان تمپلتون یکی دیگر از سرمایه گذاران موفق در دنیا به شمار رفته که موسس صندوق سرمایه گذاری مشترک نیز بوده است. روش سرمایه گذاری او که از سال ۱۹۳۹ آن را در پیش گرفت این بود که سهام شرکت‌هایی که زیر ۱ دلار قیمت داشتند را خریداری می‌کرد. رقم این سرمایه گذاری‌ها در مجموع چیزی در حدود ۱۰ هزار دلار می‌شد. بعد از گذشت چهار، پنج سال برخی از شرکت‌ها دچار ورشکستگی می‌شدند اما برخی دیگر به موفقیت‌های بزرگی رسیده بودند. نتیجه این سرمایه گذاری‌ها این بود که سرمایه ۱۰ هزار دلاری جان تمپلتون به ۴۰ هزار دلار افزایش پیدا کرد. بنابراین ایده سرمایه گذاری در سهام‌های مختلف برای اولین بار به ذهن این شخص رسید. امروزه یکی از توصیه‌های مهم به افرادی که قصد دارند تا در زمینه رمز ارز و یا سهام سرمایه گذاری کنند این است که سعی کنید سبد سرمایه گذاری خود را متنوع قرار دهید.

این سرمایه گذار موفق عقیده داشت که بهترین سود را زمانی می‌توانید کسب کنید که به سراغ سهام‌هایی بروید که دیگران به آن‌ها توجه نمی‌کنند. به دلیل توانایی تجزیه و تحلیل بالایی که داشت توانست چندین صندوق سرمایه گذاری بین المللی موفق را تاسیس کند. او در سال ۱۹۹۹ از مجله Money عنوان ″بزرگترین خریدار سهام قرن در جهان″ را به خود اختصاص داد. این سرمایه گذار بریتانیایی از ملکه الیزابت دوم به دلیل موفقیت‌های فراوان خود نشان شوالیه را دریافت کرد.

۳. پیتر لینچ

پیتر لینچ از سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۹۰ مدیریت ″صندوق سرمایه گذاری مشترک فیدلیتی ماژلان″ را برعهده داشت. صندوق سرمایه گذاری فیدلیتی احتمالا یکی از شناخته‌ شده‌ترین صندوق‌های سرمایه گذاری در جهان به شمار می‌رود. در این مدت، دارایی‌های این صندوق سرمایه گذاری را از ۱۸ میلیون دلار به ۱۴ میلیارد دلار افزایش داد. به دلیل مدیریت فوق العاده او، پیتر لینچ به عنوان یکی از سرمایه گذاران موفق در جهان شمرده می‌شود. هنگامی که مدیریت فیدلیتی را بر عهده داشت به مدت یازده سال بازده سالانه ۲۹ درصد داشت که منجر به شکسته شدن شاخص S&P500 شد.

عواملی که به عنوان ملاک‌های موفقیت این شخص شمرده می‌شود بسیار زیاد هستند اما برخی از آن‌ها شناخته شده‌تر هستند. او معتقد بود که یک سرمایه گذار باید انعطاف پذیر و متواضع بوده و سعی کند از اشتباهات گذشته خود درس بگیرد زیرا این مساله جلوی شکست‌های بیشتر او را خواهد گرفت. توصیه مهم بعدی این بود که قبل از اینکه اقدام به خرید هرگونه سهامی کنید باید بتوانید دلیل خود را به صورت منطقی و کامل توضیح دهید تا جلوی هرگونه خرید هیجانی گرفته شود. یکی دیگر از توصیه‌های لینچ این بود که شما زمان زیادی برای شناسایی و شناخت شرکت‌های استثنائی دارید پس بهتر است قبل از سرمایه گذاری به خوبی تحقیقات خود را به اتمام برسانید.

۴. جورج سوروس

جورج سوروس بیشتر به عنوان مردی شناخته می‌شود که توانست بانک انگلستان را شکست دهد. ماجرا از این قرار است که در سال ۱۹۹۲ این شخص، کل صندوق سرمایه گذاری خود به نام ″کوانتوم″ را روی کاهش ارزش پوند شرط بندی کرد. این اتفاق منجر به سقوط ارزش پوند انگلستان شد و در مقابل سوروس سودی در حدود یک میلیارد دلار کسب کرد. البته بسیاری از افراد او را به دلیل کاهش ارزش ارزهای آسیای شرقی از جمله ژاپن سرزنش می‌کنند.

او که جز سرمایه گذاران موفق به شمار می‌رفت در سال ۱۹۷۳ شرکت مدیریت سرمایه سوروس را تاسیس کرد. بعدتر این شرکت به ″گروه سرمایه گذاری کوانتوم″ تغییر نام داد. گروه کوانتوم صندوق‌های تامین سرمایه دارای مالکیت خصوصی هستند که در لندن، نیویورک، هلند و جزایر کایمن مستقر هستند. تخصص جورج سوروس روی روند‌های کلان اقتصادی در بازار کالاها و اوراق قرضه بود.

۵. جان جک بوگل

جک بوگل بنیانگذار گروه ونگارد یکی دیگر از سرمایه گذاران موفق است. اغلب مردم او را با ″صندوق‌های سرمایه گذاری با هزینه کم″ می‌شناسند. بوگل در سال ۱۹۷۵ ″صندوق سرمایه گذاری مشترک ونگارد″ را تاسیس کرده و آن را به یکی از بزرگترین و معتبرترین حامیان مالی در جهان تبدیل کرد. او از دانشگاه پرینستون فارغ التحصیل شده و برای کار جذب شرکت مدیریتی ولینگتون شد. در آن جا به سرعت درجات ترقی‌ را طی کرده و به سمت ریاست این شرکت انتخاب شد. چند سال بعد به دلیل اشتباهی که در ادغام این شرکت با یک کمپانی دیگر کرد، از ریاست اخراج شد. بوگل با یک ایده جدید، شرکت ونگارد را به دومین صندوق سرمایه گذاری مشترک بزرگ در دنیا تبدیل کرد.

جان جک بوگل نیز مانند دیگر سرمایه گذاران موفق، قوانین خاص خود را دارد. او معتقد است که برای سرمایه گذاری باید صندوق‌های کم هزینه را انتخاب کرده و هزینه‌های اضافی مشاوره برای سرمایه گذاری را به دقت زیر نظر داشت. همچنین بهتر است از عملکرد گذشته یک شرکت فقط برای تعیین ثبات و ریسک استفاده کرده و بیش از حد روی ارزیابی تمرکز نکنید. بوگل به افردی که علاقمند به حوزه سرمایه گذاری هستند توصیه می‌کند تا مراقب دارایی‌ها بوده و سبد سرمایه گذاری خود را برای طولانی مدت نگه دارید. معروف‌ترین کتاب او به نام ″سرمایه گذاری عقل سلیم″ بوده که بسیاری از دیدگاه‌های خود درباره مدیریت را در آن به اشتراک گذاشته است.

دومان سهند

تماس با ما