چگونه سرمایه گذار پیدا کنیم؟

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های هر کارآفرینی در راه‌اندازی کسب‌وکار جدید تأمین سرمایه‌ی مورد نظر است. معمولا زمان و تلاش زیادی برای پیدا کردن یک سرمایه‌گذار مورد اعتماد نیاز است. همچنین با ماهیت کسب‌وکار یعنی راه حلی که برای رفع مشکلی ارائه داده‌اید رابطه‌ی مستقیم دارد. مردم همیشه فکر می‌کنند پیدا کردن سرمایه‌گذار راحت است و تنها کافی است در مورد کسب‌وکار خود با شور و هیجان صحبت کنند در صورتی که عوامل دیگری نیز تأثیرگذار هستند.

از نزدیکان خود شروع کنید
بسیاری از افراد فکر می‌کنند که باید برای پیدا کردن سرمایه گذار به دنبال یک شخص خیلی مطرح در جامعه باشند؛ در صورتی کاملاً برعکس است. سرمایه گذار یعنی کسی که حاضر است تا پول خود را برای انجام یک پروژه که همان استارت آپ خودمان در این مقاله است، سرمایه گذاری کند. خب مسلماً این شخص باید وضع مالی خیلی خوبی داشته باشد. اولین راه جست‌وجو در بین نزدیکان و دوستان است. مطمئناً در بین آن‌ها چنین افرادی پیدا می‌شوند یا کسی را می‌شناسند.
هیچ‌گاه هنگام یافتن سرمایه گذار از اینکه از آن‌ها درخواست کمک مالی برای استارت آپ خود کنید، خجالت نکشید یا نترسید. بعضی‌ها فکر می‌کنند که چنین درخواستی یعنی خود را کوچک کردند؛ اما باید بدانید که در این دنیا که سرعت تغییرات تکنولوژی آن زیاد است و همه آن را درک کرده‌اند، کسی این عمل شما را نکوهش نخواهد کرد. حتی می‌توانید درخواست خود را در شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین مطرح کنید یا از استارت آپ های دیگر بخواهید تا سرمایه گذاری را به شما معرفی کنند. به هیچ وجه خجالت نکشید و ترس نداشته باشید.
از افرادی که به شما ایمان دارند کمک بگیرید
یک کارآفرین با افراد زیادی در ارتباط است و برخی از این افراد با توجه به شناختشان از او به کارش اعتماد دارند. درنتیجه از هیچ تلاشی برای معرفی کارآفرین به سایر افراد علاقه‌مند و سرمایه‌گذارانی که می‌شناسند دریغ نمی‌کنند. این کلید موفقیت در ارزیابی استارتاپ و سرمایه‌گذاری به روش کرادفاندینگ است بنابراین از آن‌ها بخواهید شما را به افراد حرفه‌ای معرفی کنند.

فرصت‌های شبکه سازی با سرمایه گذاران را از دست ندهید.
انجمن¬ها، جلسات یا فروم هایی وجود دارد که شما خیلی راحت می‌توانید با سرمایه گذاران ارتباط مستقیم برقرار کنید. لینکدین را می‌توان یک مکان خیلی مهم به حساب آورد. از آنجا که در این شبکه افراد متخصص فعالیت دارند و بیشتر از بقیه با استارت آپ¬ ها و اهمیت آن‌ها آشنایی دارند، از این رو بهترین شبکه برای پیدا کردن سرمایه گذاران است.
حتی در همین شبکه، جلسات و دورهمی هایی برگزار می‌شود که افراد و شرکت‌های بزرگی در آن شرکت می‌کنند. این بهترین فرصت برای شما است تا بتوانید ایده خود را با آن‌ها در میان بگذارید و یک سرمایه گذار را جذب کنید. سرمایه گذار شما حتماً نباید یک شخص خیلی پولداری باشد. بلکه می‌تواند یک شرکت یا حتی شخصی باشد که به شما در اجرای ایده‌تان کمک کند.

ارتباط مستقیم برقرار کنید
یک روش دیگر، برقراری ارتباط مستقیم با شرکت‌ها و افراد است. در دنیا، شرکت‌هایی وجود دارند که فعالیت آن‌ها فقط سرمایه گذاری بر روی ایده‌ها و استارت آپ ها است. همچنین دایرکتوری‌هایی وجود دارد که فهرست این شرکت‌ها را به همراه مشخصات کامل معرفی می‌کنند. برای یافتن سرمایه گذار شما می‌توانید در قالب یک ایمیل، درخواست خود را به همراه مشخصات کامل ارسال کنید تا آن‌ها پس از بررسی و کارایی بودن ایده‌تان با شما تماس بگیرند.

در جلسات رقبای خود شرکت کنید
این کار شاید کمی احمقانه به نظر بیاید؛ اما باید گفت شانس یافتن سرمایه گذار در این جلسات خیلی بیشتر از بقیه است. رقبای کاری شما یا افرادی که در حوزه‌های مختلف دیگری از فعالیتتان کار می‌کنند، گاهی اوقات جلسه‌های آموزشی یا کنفرانس‌هایی نیز برگزار می‌کنند. هدف این جلسه‌ها علاوه بر معرفی و برندسازی خودشان، جذب سرمایه گذار برای ادامه رشد است. پس چه بهتر که شما هم در این جلسه‌ها شرکت کنید تا علاوه بر آشنایی دقیق به نحوه کار رقیب خود، بتوانید سرمایه گذارانی را پیدا کنید. در واقع مهمان‌های اصلی این جلسه را بیشتر افرادی تشکیل می‌دهند که قصد سرمایه گذاری در یک استارت آپ را دارند.

در رویدادهای مرتبط با کسب‌وکار شرکت کنید
شرکت کردن در رویدادها نه تنها اعتبار کسب‌وکار را بالا می‌برد بلکه شانس دیده شدن توسط سرمایه‌گذار را نیز افزایش می‌دهد. علاوه‌براین معمولا در رویدادها بازخوردهای ارزشمندی در مورد استراتژی کسب‌وکار داده می‌شود که برای رشد و توسعه‌ی آن لازم است. شرکت در رویدادها و دورهمی‌ها همچنین شانس آشنایی با نیروهای کار علاقه‌مند و رقبای کسب‌وکار را افزایش می‌دهد.

ایده خود را تکمیل کند تا موفق شود.
در این روش دیگر شما به سراغ سرمایه گذار نمی‌روید، بلکه او به سمت شما خواهد آمد. اگر به هر دلیلی نتوانستید شخصی را پیدا یا قانع کنید که روی پروژه شما سرمایه گذاری کند و در یافتن سرمایه گذار خوب ناموفق بودید، بهترین راه، تکمیل ایده و سخت کار کردن روی آن است تا موفق شوید. سرمایه گذاران روی پروژه‌های موفق به شدت توجه می‌کنند و سعی می‌کنند تا با حمایت مالی کمک به رشد آن کنند که هم آن‌ها در آخر سود کنند و هم خود صاحبان استارت آپ.

با سرمایه‌گذار رابطه‌ی مستمر و مثبت داشته باشید
فرآیند جذب سرمایه تنها به گرفتن پول ختم نمی‌شود. سرمایه‌گذاران سکوت بعد از سرمایه‌گذاری را دوست ندارند و باید در جریان تمامی کارها قرار بگیرند. خبر نداشتن از جریان کارها برایشان نگران‌کننده است و ادامه‌ی همکاری را تحت تأثیر قرار می‌دهد. فراموش نکنید شهرت کسب‌وکار شما نیز به این موضوع وابسته است پس باید به طور پیوسته با آن‌ها در ارتباط باشید و نتیجه‌ی امور را اعلام کنید.
یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای و ایده‌آل شخصی است که همگام با استارتاپ رشد می‌کند. انجل اینوستورها معمولا مناسب‌ترین نوع سرمایه‌گذاری برای استارتاپ در مرحله‌ی اولیه هستند و سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر معمولا در مراحل بعدی یعنی زمانی که کار و ارزیابی جدی‌تر شد و به پول بیشتری احتیاج بود توصیه می‌شوند.
حتی اگر تصمیم دارید سرمایه‌ی مورد نظر برای استارتاپ خود را از طریق کراد فاندینگ یا سرمایه‌ی شخصی تأمین کنید باز هم باید آمادگی کامل داشته باشید. زیرا داشتن نقشه‌ی برنامه‌ریزی شده، تعامل با صنعت مورد نظر و پیدا کردن مشتری در تمامی روش‌های جذب سرمایه مشترک است.

 

دومان سهند

تماس با ما